niedziela, 3 lutego 2013

Moc przekonań


O mózgu należy wiedzieć dwie rzeczy: działa na skróty, czyli uogólnia oraz zawsze chce dla nas jak najlepiej. Żeby sobie uogólnić, tworzy przekonania, a potem trzyma się tych przekonań, mając na celu chronienie nas i ułatwianie nam życia.

W gruncie rzeczy to wspaniałe, bo inaczej byśmy powariowali, analizując dogłębnie każdą sytuację i zastanawiając się długo nad podjęciem najmniejszej nawet decyzji. Problem pojawia się, gdy przekonania, które w mniemaniu mózgu mają nas chronić (ściślej mówiąc, trzymać nas w naszej sferze komfortu), tak naprawdę sabotują nasze działania.
Przykład: chcesz być bogaty, ale masz przekonanie, że bogacze to źli ludzie, którzy kradną lub oszukują. Twój mózg będzie Cię "chronił" przed podejmowaniem działań, które mogłyby podnieść Twój status majątkowy. Czemu? Bo przecież nie chcesz być zły i nikogo okradać. Albo: marzysz o odniesieniu sukcesu, ale masz przekonanie, że nikt nie lubi ludzi sukcesu, a inni są wobec nich zawistni. Twój mózg znów będzie Cię "bronił" przed sukcesem, byś przypadkiem nie padł ofiarą zawistnego otoczenia.

Warto znać swoje przekonania. Mnie zainspirowały do tego książki Louise Hay, które przerabiałam kilka lat temu. W jednej z nich autorka sugeruje, by sporządzić listę przekonań na temat: sukcesu, pieniędzy, zdrowia, rodziny, seksu, miłości, mężczyzn, kobiet, swojego partnera, samego siebie. Pomyślałam sobie: "spoko, jestem na takim etapie, że myślę o wszystkim pozytywnie; to będzie łatwe zadanie". Siadłam więc z długopisem i kartką papieru i zaczęłam pisać. Mina szybko mi zrzedła. Już przy pierwszym temacie okazało się, że mam mnóstwo negatywnych przekonań! Na co dzień zupełnie tego nie zauważałam, ale kiedy przyszło do dogłębnej weryfikacji, okazało się, że jest naprawdę kiepsko.

Polecam to ćwiczenia każdemu - nawet jeżeli wydaje Ci się, że jesteś mega pozytywną osobą. Warto do niego wracać i co pół roku sprawdzać, czym kieruje się masz mózg, gdy podejmuje szybkie decyzje.



 pozytywne myślenie; psychologia pozytywna; endorfiny; endorfina; inspiracje; motywacja; neurolingwistyka; NLP; podświadomość; prawo przyciągania; rozwój osobisty; techniki motywacyjne; motywujące teksty; inspirujące teksty; myśl pozytywnie; afirmacja; cytaty; sentencje; złote myśli

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Może Ci się spodobać